måndag 11 april 2011

Doppler

Vi köpte en doppler så att vi skulle kunna lyssna på barnets hjärtljud. Det är en helt fantastisk grej! Jag är så himla glad att man har den nu när jag ännu inte lyckats känna några fosterrörelser. Den lugnar en när man blir lite orolig och ger mig ett stort leende på läpparna varje gång vi har lyssnat.

I början var jag lite tveksam eftersom jag hört att man inte ska använda den för ofta. På paketet står att man ska använda den max 2 ggr per dag. Men jag kom fram till att lagom brukar vara bäst. Så det har blivit att vi har använt den ca 1 gång i veckan/ varannan vecka.
Vi hade lite tur och kunde höra hjärtljuden första gången i vecka 11, men sen var det svårt att hitta dem igen. Efter vecka 15 har det dock inte varit svårt att hitta.

När vi köpte vår Caremaxx doppler medföljde en liten, liten tub gel som man ska på magen ha för att kunna höra något. Nu när den börjar ta slut så gick jag till apoteket för att köpa nytt. Först sa de att man skulle ha Blågel, för det hade man tydligen använt tidigare. Men nya bud gott folk! Man ska ha något som heter Glidslem som fungerar friktionshämmande på huden.
Sammanfattningsvis så jag är supernöjd med min doppler och det ska bli kul att kunna dela ljuden med familj och släkt när jag träffar dem nästa vecka!




/Line

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar